Diagram 1 and Diagram 2 show a student
throwing an iron ball in a shot put event using different throwing techniques.
The
angle of projection and the force used by the student in both techniques are
the same.
Rajah
1 dan Rajah 2 menunjukkan seorang murid melontar peluru dalam satu acara sukan
dengan teknik lontaran yang berbeza.
Sudut
lontaran dan daya yang digunakan oleh murid itu dalam kedua-dua teknik adalah
sama.
(a)
What is meant by work?
Apakah yang dimaksudkan dengan
kerja?
………………………………………………………………………………………….
(b)
Observe diagram 1 and diagram 2
Perhatikan Rajah 1 dan Rajah 2
(i)
Compare the distance of the hand movement to
throw the iron ball.
Bandingkan jarak pergerakan tangan
untuk melontar peluru.
……………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
(ii)
Based on the answer in (b) (i), compare the work
done by the student between the two throwing technique.
Berdasarkan jawapan di (b) (i),
Bandingkan kerja yang dilakukan oleh murid di antara dua teknik lontaran itu.
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
(iii)
If the force which acts on the iron ball is 20 N
and the distance of hand movement is 50 cm, calculate the work doneby the
student.
Jika daya yang dikenakan ke atas
peluru ialah 20 N dan jarak pergerakan tangan ialah 50 cm, hitungkan kerja yang
telah dilakukan oleh murid itu.
(c)
(i) Based on the answer in (b) (i), state the
relationship between the energy gained by the iron ball and the distance of
projection.
Berdasarkan jawapan (b) (i),
nyatakan hubungan antara tenaga yang diperolehi peluru dengan jarak lontaran.
…………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………..
(ii)
State the principle involved.
Namakan prinsip yang terlibat.
……………………………………………………………………………………………..
(d)
(i) Using
Diagram, what happen to the falling time if an iron ball of a bigger mass is
use?
Menggunakan Rajah, Apakah yang berlaku
kepada masa jatuhan peluru jika peluru yang berjisim lebih besar digunakan?
…………………………………………………………………………………………………………………
(ii)
Give one
reason for your answer in (b)(i)
Berikan
satu sebab bagi jawapan di (b)(i)
………………………………………………………………………………………………………..
Answer
:
Work
is defined as the product of force and displacement of an object in direction
of the applied force.
Kerja adalah hasil darab daya dengan sesaran
sesuatu objek mengikut arah daya yang dikenakan itu.
The
distance moved by the student’s hand in Diagram 2 is further than Diagram 1
Jarak yang digerakkan oleh tangan murid
dalam Rajah 2 adalh lebih jauh berbanding dalam Rajah 1
The
work done by student in Diagram 2 is bigger than Diagram 1
Kerja yang dilakukan oleh murid dalam Rajah
2 adalah lebih besar berbanding Rajah 1
W=F
x S
=20
x o.5
=
110 J
As
the energy gained increase, the distance of projection increase
Semakin bertambah tenaga yang diperoleh,
semakin bertambah jarak lontaran
Principle
of conservation of energy
Prinsip Keabadian tenaga
The
falling time is same
Masa jatuhan adalah sama
The
mass does not influence the time of fall
Jisim tidak mempengaruhi masa jatuhan