iron ball


Diagram 1 and Diagram 2 show a student throwing an iron ball in a shot put event using different throwing techniques.
The angle of projection and the force used by the student in both techniques are the same.
Rajah 1 dan Rajah 2 menunjukkan seorang murid melontar peluru dalam satu acara sukan dengan teknik lontaran yang berbeza.
Sudut lontaran dan daya yang digunakan oleh murid itu dalam kedua-dua teknik adalah sama.







(a)    What is meant by work?
Apakah yang dimaksudkan dengan kerja?

………………………………………………………………………………………….

(b)   Observe diagram 1 and diagram 2
Perhatikan Rajah 1 dan Rajah 2

(i)                  Compare the distance of the hand movement to throw the iron ball.
Bandingkan jarak pergerakan tangan untuk melontar peluru.

……………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………

(ii)                Based on the answer in (b) (i), compare the work done by the student between the two throwing technique.
Berdasarkan jawapan di (b) (i), Bandingkan kerja yang dilakukan oleh murid di antara dua teknik lontaran itu.

………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………

(iii)               If the force which acts on the iron ball is 20 N and the distance of hand movement is 50 cm, calculate the work doneby the student.
Jika daya yang dikenakan ke atas peluru ialah 20 N dan jarak pergerakan tangan ialah 50 cm, hitungkan kerja yang telah dilakukan oleh murid itu.



(c)    (i) Based on the answer in (b) (i), state the relationship between the energy gained by the        iron ball and the distance of projection.
     Berdasarkan jawapan (b) (i), nyatakan hubungan antara tenaga yang diperolehi                peluru dengan jarak lontaran.

…………………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………………………………………………………..

(ii)                State the principle involved.
Namakan prinsip yang terlibat.
                                ……………………………………………………………………………………………..

(d)   (i)       Using Diagram, what happen to the falling time if an iron ball of a bigger mass is use?
          Menggunakan Rajah, Apakah yang berlaku kepada masa jatuhan peluru jika peluru    yang berjisim lebih besar digunakan?

…………………………………………………………………………………………………………………

(ii)                 Give one reason for your answer in (b)(i)
      Berikan satu sebab bagi jawapan di (b)(i)

     ………………………………………………………………………………………………………..

Answer :
Work is defined as the product of force and displacement of an object in direction of the applied force.
Kerja adalah hasil darab daya dengan sesaran sesuatu objek mengikut arah daya yang dikenakan itu.

The distance moved by the student’s hand in Diagram 2 is further than Diagram 1
Jarak yang digerakkan oleh tangan murid dalam Rajah 2 adalh lebih jauh berbanding dalam Rajah 1

The work done by student in Diagram 2 is bigger than Diagram 1
Kerja yang dilakukan oleh murid dalam Rajah 2 adalah lebih besar berbanding Rajah 1

W=F x S
=20 x o.5
= 110 J

As the energy gained increase, the distance of projection increase
Semakin bertambah tenaga yang diperoleh, semakin bertambah jarak lontaran

Principle of conservation of energy
Prinsip Keabadian tenaga

The falling time is same
Masa jatuhan adalah sama

The mass does not influence the time of fall

Jisim tidak mempengaruhi masa jatuhan