Figures show
two slides P and Q of different height in a playground.
Rajah
menunjukkan 2 landasan di Taman Permainan P dan
Q yang berbeza ketinggian.
The two boys of the same mass are sliding down from the top
of slides P and Q . The boy at slide P found that he reaches the ground at a
higher speed than a boy at slide Q .
2 orang budak lelaki yang berjisim sama sedang
menggelongsor dari atas landasan P dan Q.
Budak lelaki di landasan P mendapati dia sampai ke tanah dengan kelajuan
yang lebih tinggi berbanding budak lelaki di landasan Q.
Based on the information and observation
above :
Berdasarkan
pernyataan dan pemerhatian di atas,
(a) State
one suitable inference.
Nyatakan satu inferens yang
sesuai.
[1 mark]
(b) State
one hypothesis that could be investigated.
Nyatakan
satu hipotesis yang boleh disiasat.
[1 mark]
(c) With
the use of apparatus such as a trolley, a ticker timer and other apparatus,
describe an experiment to investigate the hypothesis state in 3(b).
Dengan
menggunakan radas seperti troli, jangka masa detik dan radas lain, terangkan satu eksperimen
untuk menyiasat hipotesis yang dinyatakan di 3(b).
In your description, state
clearly the following:
Dalam
penerangan anda,jelaskan perkara berikut:
(i)
The aim of the experiment.
Tujuan
eksperimen.
(ii) The variables in the experiment.
Pembolehubah
dalam eksperimen.
(iii) The list of apparatus and materials.
Senarai
radas dan bahan.
(iv) The arrangement of the apparatus.
Susunan
radas.
(v) The procedure used in the experiment.
Describe how to
control and measure the manipulated variables and how to measure the responding
variables.
Prosedur yang digunakan dalam eksperimen.
Terangkan
bagaimana mengawal dan mengukur pembolehubah dimanipulasikan dan bagaimana
mengukur pembolehubah bergerak balas.
(vi) The way to tabulate the data.
Cara untuk menjadualkan data.
(vii) The way to analyse the data.
Cara untuk menganalisis data.
[10 marks]