Force and acceleration



1.     Graph on Diagram 2.1 shows an experiment results to identify the relationship between force, F and acceleration, a, for an object which moves on a rough surface runaway.
Graf dalam rajah 2.1 menunjukkan keputusan eksperimen untuk mengenalpasti hubungan antara daya, F dan pecutan, a, untuk objek yang bergerak di atas landasan yang kasar.
 
 
Diagram  2.1


 
(a)   Based on the graph in Diagram 2.1,
Berdasarkan graf dalam rajah 2.1,
(i)             what happens to, a , when  F  increases?
Apakah yang akan berlaku pada , a, apabila F bertambah/
…………………………………………………………………………………
                                                                                                              
(ii)           Determine the value of F when a = 0.0 ms-2.
      Show on the graph, how you determine the value of  F.
           Tentukan nilai F apabila a = 0.0 ms-2
           Tunjukkan pada graf bagaimana anda menentukan nilai f
             F = ...........................…….
             

(iii)            Name the physical quantity  F  in (a)
   Namakan kuantiti fizik F dalam (a)
   ………………………………………………………………………………………
                                                                                                                            
                                                                                                                       
(b)    (i)   Calculate the gradient of the graph, F against a.
             Show on the graph how you determined the gradient
           
             Kira kecerunan graf F melawan a.
             Tunjukkan pada graf bagaimana anda menentukan nilai kecerunan.

        (ii) Determine the value of a when F =1.7 N.
              Show on the graph how you determine the value of a.
              Tentukan nilai a apabila F = 1.7 N.
               Tunjukkan pada graf bagaimana anda menentukan nilai a.
 
                 a = ...........................…….


(iii)   Write the relationship between F and a. 
Tuliskan hubungan antara F dan a
........……………………………………………………………………………
                                                                                                  
 (c)       Name the physical quantity that represents the value of the gradient in (b) (i). 
              Namakan kuantiti fizik yang diwakili oleh nilai kecerunan dalam (b)(i)
........………………………………………………………………………………
                                                                                                        
 (d)         State one precaution that should be taken for this experiment.
              Nyatakan satu langkah berjaga-jaga yang mesti diambil untuk eksperimen ini.
....……………………………………………………………………………………